Siirry suoraan sisältöön

Mistä tietää, että toimintamme on merkityksellistä ja laadukasta?

Inge-Brit Barkholt

Inge-Brit Barkholt

Työn laatua voidaan arvioida monella tapaa, mutta yksi keskeisin tapa on asiakaspalautteiden kerääminen. Keräämme asiakaspalautetta palveluistamme säännöllisesti saadaksemme tietoa, onko työmme laadukasta ja merkityksellistä sekä saammeko sillä aikaan syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen hyvää elämää syövän kanssa ja syövästä huolimatta.

Neuvontapalvelussa asiakkaalle varataan yleensä tunnin keskusteluaika neuvontahoitajan kanssa

Syöpään sairastumisen jälkeen monia auttaa tapahtuneesta ja siihen liittyvistä kokemuksista puhuminen. Syöpään sairastuminen koskettaa sekä sairastunutta että hänen lähipiiriään. Myös läheinen tarvitsee usein tukea ja apua muuttuneessa tilanteessa. Jos perheeseen kuuluu alaikäisiä lapsia, usein pohditaan sitä, miten oma tai läheisen/ puolison sairastuminen vaikuttaa lapseen, tällöin neuvontahoitajien kanssa on mahdollista käydä Lapset puheeksi -keskustelu. Kun työhön palaaminen mietityttää syöpähoitojen jälkeen tai pohditaan työssä jaksamiseen liittyviä kysymyksiä tai onko työn merkitys muuttunut elämässä sairastumisen jälkeen – myös näistä ja monista muista syövän ja työn yhdistämiseen liittyvistä asioista asiakas voi keskustella neuvontahoitajan kanssa. Pitkäaikaista syöpää sairastavana tai hänen läheisenään saatetaan miettiä oireenmukaiseen eli palliatiiviseen hoitoon liittyviä kysymyksiä. Kanssamme voi keskustella kaikesta, mikä liittyy elämään parantumattoman syöpäsairauden kanssa. Oman kuoleman lähestyessä mielessä saattaa olla pelkoja tulevasta ja pohdintoja eletystä elämästä. Läheisenä lähestyvä kuolema herättää kysymyksiä ja huolta. Menetys koskettaa ja voi aiheuttaa huolta omasta jaksamisesta ja arjen jatkumisesta. Näitä ajatuksia on mahdollista käydä läpi neuvontahoitajiemme kanssa oman tai läheisen saattohoidon aikana sekä läheisen kuoleman jälkeen.

Vuonna 2023 marraskuussa tehdyn neuvontapalvelukyselyn palautteen keskiarvo oli 3,9 ja mediaani 4 (asteikolla 1-4, 1=eri mieltä 4=samaa mieltä).

Neuvontapalvelua käyttäneiden kirjallisia palautteita:

”Sain apua henkiseen jaksamiseen sairauden kanssa sekä tietoa ja käytännön ohjeita. Ohjausta muiden palveluiden ääreen. Asiallinen ja tukea antava henkilökunta on ollut suureksi avuksi.”

”Olen voinut sopia keskusteluajat minulle sopivasti. Tapaamisissa olen tullut kohdatuksi inhimillisesti ja lämpimästi kokonaisena olivatpa tunteeni ja reaktioni mitä tahansa. Keskustelut ovat auttaneet minua selkeämmin näkemään minua tukevia arkisia ja pieniäkin asioita ja toimintatapoja. Keskustelujen myötä ovat myös omat vahvuudet kirkastuneet. Tässä vaiheessa polkuani neuvontahoitajan kanssa keskusteleminen on ollut oikea-aikaista ja minua kaikin tavoin tukevaa.”

 

Merkityksellistä ja hyvää tukea on mahdollista saada myös ryhmistä ja kursseilta

Ryhmissä ja kursseilla on mahdollisuus ohjaajien kanssa keskustelun lisäksi keskustella saman kokeneiden kanssa.

Vuonna 2023 ryhmätoimintaan liittyvien palautekyselyiden keskiarvo oli 3,8 ja mediaani 4 (asteikolla 1-4, 1=eri mieltä 4=samaa mieltä).

Ryhmässä mukana olleiden osallistujien kirjallisia palautteita:

”Olen hoitojen alussa ja kaikki on uutta. Vertaisten kanssa keskusteleminen auttaa ymmärtämään ja sopeutumaan uuteen elämäntilanteeseen. Ryhmä tuo turvallisuuden tunnetta.”

”Ryhmäläisten kokemusten kuuleminen on vahvistanut omien kokemusten todenperäisyyttä”

Henkilökunnan kanssa teemme myös itsearvioinnin, miten itse näemme onnistuvamme työssämme. Sekä oman arviomme ja asiakkailtamme saamiemme arvioiden perusteella uskallan todeta, että teemme laadukasta työtä syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä kanssa.